piątek, 15 maja 2009

Ludzie listy piszą!!


List jest formą komunikowania się ludzi. Zwykło się wyróżniać jego następujące rodzaje:
- prywatne
- otwarte
- urzędowe
- motywacyjne

W liście prywatnym nadawcą jest osoba prywatna, adresatem jedna osoba bądź też grupa osób. Często ten rodzaj listu łączy dwa style: literacki i potoczny. Celem jego jest przekazanie komunikatu do adresata.

W liście otwartym może pojawić się następujący nadawca: osoba prywatna, grupa społeczna, grupa zawodowa. Ten rodzaj listu adresowany jest bądź to do osób publicznych, bądź instytucji państwowych.

List urzędowy to taka forma komunikacji, w której może wystąpić nadawca pod postacią osoby prywatnej lub instytucji. Pisany jest stylem oficjalnym.

W liście motywacyjnym nadawcą jest osoba prywatna, a adresatem urząd pracy, firma, urząd. Jego celem jest jak najlepsze zaprezentowanie swojej osoby.

Kompozycja listu:

Część wstępna
- miejscowość, data
- nagłówek (grzecznościowy zwrot kierowany do adresata, powitanie, pozdrowienie)
- nawiązanie kontaktu z odbiorcą

Rozwinięcie
- część ta rozwija wybrany temat

Część końcowa
- formuły grzecznościowe (np. łączę wyrazy szacunku)
- podpis nadawcy
- dopisek do listu (opcjonalnie)

zdjęcie do tego posta pochodzi ze strony: fotografia.files.wordpress.com/2006/05/list.jpg

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz