List jest formą komunikowania się ludzi. Zwykło się wyróżniać jego następujące rodzaje:
- prywatne
- otwarte
- urzędowe
- motywacyjne
W liście prywatnym nadawcą jest osoba prywatna, adresatem jedna osoba bądź też grupa osób. Często ten rodzaj listu łączy dwa style: literacki i potoczny. Celem jego jest przekazanie komunikatu do adresata.
W liście otwartym może pojawić się następujący nadawca: osoba prywatna, grupa społeczna, grupa zawodowa. Ten rodzaj listu adresowany jest bądź to do osób publicznych, bądź instytucji państwowych.
List urzędowy to taka forma komunikacji, w której może wystąpić nadawca pod postacią osoby prywatnej lub instytucji. Pisany jest stylem oficjalnym.
W liście motywacyjnym nadawcą jest osoba prywatna, a adresatem urząd pracy, firma, urząd. Jego celem jest jak najlepsze zaprezentowanie swojej osoby.
Kompozycja listu:
Część wstępna
- miejscowość, data
- nagłówek (grzecznościowy zwrot kierowany do adresata, powitanie, pozdrowienie)
- nawiązanie kontaktu z odbiorcą
Rozwinięcie
- część ta rozwija wybrany temat
Część końcowa
- formuły grzecznościowe (np. łączę wyrazy szacunku)
- podpis nadawcy
- dopisek do listu (opcjonalnie)
zdjęcie do tego posta pochodzi ze strony: fotografia.files.wordpress.com/2006/05/list.jpg
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz